AZ ISKOLÁBAN FOLYÓ NEVELŐ-OKTATÓ MUNKA ALAPELVEI, CÉLJAI
Alapelveink
- Nevelőmunkánk középpontjában a szeretet, a feltétel nélküli elfogadás áll, erre neveljük tanulóinkat is.
- Pozitív, érzelmekben gazdag iskolai légkört teremtünk, amelyben gyermek és felnőtt egyaránt jól érzi magát, ahol az emberi értékek mind teljesebb kibontakozása valósulhat meg.
- A legfőbb érték és lehetőség a gyermekek formálódó és formálásra váró személyisége. Fontosnak tartjuk, hogy az értelmi képességek fejlesztése mellett hangsúlyt kapjon a sokszínű, személyiséget gazdagító érzelmi, erkölcsi nevelés.
- Gazdag tevékenységrendszert kínálunk, amelyben minden gyermek valamilyen téren sikerhez jut. Önbizalmat építünk, hogy az ismeret elsajátítása, a tanulás élményforrást, a felfedezés örömét jelentse a gyermekek számára. Minden gyermekben a jót keressük, arra építünk. Az egyéni képességekhez igazodó differenciált készségfejlesztést – a korrekciós és terápiás eszközök, eljárások alkalmazását az oktatás egész folyamatában – az iskoláztatás tartama alatt mindvégig érvényesítjük.
- Differenciáltan alkalmazott tananyag és pedagógiai eljárásrendszerrel felzárkóztatjuk a lemaradókat, fejlesztjük a jobbakat.
- Fontosnak tartjuk, hogy sok pozitív élmény érje a gyermekeket, hogy életterük, az iskola kellemes, barátságos esztétikus legyen. Változatos, élménydús iskolai életről, a szabadidő hasznos és tartalmas megszervezéséről gondoskodunk.
- Munkánkban nagy hangsúlyt helyezünk a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés esélyének növelésére.
- Megváltozott társadalmi – gazdasági – pedagógiai környezet kívánalmaival összhangban szükségesnek tartjuk az együttnevelés megvalósítását.
Értékrendünk
Az eddigi munkánk során megfogalmaztunk néhány olyan alapértéket, amelyeket a jövőben is szeretnénk közvetíteni:
- emberiesség, szeretet
- tolerancia, önfegyelem
- őszinteség, bizalom
- egymás tisztelete
- segítőkészség
- becsületesség
Kiemelt céljaink
- A gyógypedagógiai ellátás keretében biztosítjuk a sérült gyermekek különleges gondozási szükségletéből adódó iskolai nevelését-oktatását, fejlesztő felkészítését, felzárkóztatását, tehetséggondozását.
- A tanulók életkorának, állapotának figyelembe vételével juttassuk el őket egyéni képességeik maximumára.
- Az oktatás keretében felkészítjük diákjainkat az eredményes szocializációra, pályaválasztásra, az önálló életvitelre.
Az intézmény működési területe: Elsősorban Gödöllő, másodsorban a tankerülethez tartozó települések.
Intézményünk 12 évfolyamos, gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény. Egymásra épülő képzésekkel biztosítjuk az enyhe és középsúlyos fokban értelmileg sérült, valamint az értelmi sérüléshez társuló autizmussal élő tanulók általános és középfokú iskolai nevelését-oktatását.
Tanulóink a Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Budapesti Tagintézménye Szakértői Bizottságainak javaslatai alapján kerülnek beiskolázásra. Ennek értelmében intézményünk tanulólétszáma a mindenkori áthelyezés függvénye.
Pedagógiai munkánk tartalmát – így pedagógiai programunkat, helyi tantervünket is – alapvetően meghatározza az a tény, hogy sajátos nevelési igényű (értelmileg sérült) tanulókat nevelünk és oktatunk. Ennek értelmében gyógypedagógiai ellátás keretében biztosítjuk a tanulók iskolai nevelését, oktatását, fejlesztő felkészítését.
Vállaljuk az ügyeletek, szakkörök, sportkörök, nyári táborok megszervezését. Egyéni fejlesztő foglakozásokat, logopédiai, gyógytestnevelői, iskolaorvosi, védőnői szolgáltatást, hitoktatást biztosítunk. Gondoskodunk a tanulók étkeztetéséről is. Intézményünk nevelőtestülete 1994-ben létrehozta a Montágh Imre Sérült Gyermekekért Alapítványt, amely támogatást nyújt az intézmény célkitűzéseinek megvalósításához, a gyermekek szabadidős programjaihoz, táborozásához.
Az iskola kapcsolatai
Köznevelés-irányítás és szervezés intézményeivel való kapcsolatok
- Dunakeszi Tankerületi Központ (fenntartó, munkáltató 2016. szeptember 1-től)
- Pest Megyei Kormányhivatal Gödöllői Járási Hivatal
Köznevelésben működő szakmai-társadalmi szervezetekkel való kapcsolat
- Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottságok
- Tormay Károly Egészségügyi Központ
- Alapszolgáltatási Központok (járás területén)
- Forrás Szociális Segítő és Gyermekjóléti Szolgálat
- Közigazgatási és Szociális Iroda (Polgármesteri Hivatal Gödöllő)
Köznevelési intézményekkel való kapcsolat
- A megyében működő sérült gyermekeket nevelő-oktató intézmények
- A város óvodái
- A város iskolái
- Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolák
Nem köznevelési intézményekkel való kapcsolat
- Gödöllő Város Önkormányzata
- MATE Gödöllő, Egyetemi kertészet
- A helyi művelődési intézmények: Művészetek Háza, Könyvtár, Királyi Kastély, mozi, Múzeum
- Gödöllői Rendőrkapitányság
- Gödöllő Város Önkormányzatának Egyesített Szociális Intézménye: Nefelejcs Napközi
- Tessedik Sámuel Evangélikus Szeretetszolgálat Alapszolgáltatási Központ
- Gödöllői Kutyasport Egyesület
- Patrónusház
- Máriabesnyői Római Katolikus Plébánia
- Kalória Gödöllői Nonprofit Közhasznú Kft.
Támogatóink
- Magánszemélyek, cégek, egyesületek
Kapcsolat a szülőkkel
A gyermekek fejlesztése érdekében nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy a szülőkkel a legoptimálisabb kapcsolatot alakítsuk ki.
Azt valljuk, hogy egységes nevelési, oktatási ráhatások hozhatnak eredményt a gyerekek neveltségi szintjének fejlődésében, ismereteik gazdagodásában. Ez kiemelten fontos a sérült gyermekek esetében.
A szülőkkel való kapcsolattartás több formáját alkalmazzuk. Folyamatos kommunikációval, fogadóórával, nyílt tanítási órákkal próbáljuk a szülőket bevonni a „közös munkába”.
Az iskolánk ünnepségein /évnyitó, anyák napja, évzáró, Montágh Nap/ részt vehetnek a szülők is.